A programok jeggyel látogathatók. A beszélgetések jegyára 500 Ft, a filmvetítések 2000 Ft, a színházi előadások 2000-3000 Ft.
Minden jegyre van 20% kedvezményünk, melyre diákok, nyugdíjasok és pedagógusok jogosultak. Ezt a kedvezményt csak a Marczibányi Téri Művelődési Központ pénztárában tudják érvényesíteni, online vásárláskor nem, ugyanis megfelelő igazolvány felmutatósa szükséges hozzá.
Minden programra vásárolható ún. támogatói jegy, melynek az ára 5000 Ft. Az online vásárláskor is érvényesíthető, a “Teljes ár” helyett a “Támogató jegy”rátát kell kiválasztani. Ezzel a Freeszfe Egyesületet támogatja.
MARCZIBÁNYI TÉRI SZABADIDŐKÖZPONT, KAMARA
16.30 filmvetítés
(dokumentumfilm, 1988, rendezte: Csillag Ádám)
kb. 19.00 – beszélgetés az alkotókkal
A bős-nagymarosi vízlépcső a Duna magyarországi és szlovákiai közös szakaszára tervezett építményrendszer. Célja az energiatermelés, illetve a hajózhatóság és az árvízvédelem biztosítása. Csillag Ádám filmje a gigantikus beruházással kapcsolatos tényeket, problémákat és ellentmondásokat mutatja be. Az 1984 és 1988 közötti időszak eseményeit feldolgozó Dunaszaurusz egy monumentális vállalkozás első darabja, melyet számos későbbi követett. A film hangot adott a különféle szakmai ellenérveknek, így egyúttal a magyarországi civil társadalom születését is bemutatja. A beruházással kapcsolatos, egyre hangosabb tiltakozást nem lehetett többé ideológiai alapon, a korábbi hatalmi pozíciókból elsöpörni. A konkrét témán keresztül a Dunaszaurusz így magát a rendszerváltást is dokumentálja.
MARCZIBÁNYI TÉRI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT, KISKAMARA
Mikor beszélünk a hatalommal való visszaélésről? Hova forduljon az, aki áldozattá válik? Mi a hétköznapi áldozathibáztatás, illetve lépett-e előre a társadalom ebben a kérdésben, vagy egy helyben toporgunk? Miért nem írjuk alá az Isztambuli egyezményt, és mi történne, ha aláírnánk?
Vendégek: Mérő Vera jogvédő, Szilágyi Liliána úszó, Néder Panni színházrendező
Moderátor: Kovács Bálint újságíró
JEGYÁR: 500 Ft / FÉRŐHELY: 30 fő
JEGYÁR: 500 Ft / FÉRŐHELY: 30 fő
Dr. Majtényi László jogtudós, egyetemi tanár, az MTA doktora.
Az Eötvös Loránd TudományegyetemJogtudományi Karán szerzett jogi diplomát. Kutatási területe a tengerjog, ezen belül a tengeri fuvarjog volt. Később alkotmányjogi kérdésekkel foglalkozott: az ombudsmani intézmények összehasonlító vizsgálatával — aminek kapcsán Norvégiában és Svédországban járt tanulmányúton —, valamint adatvédelemmel és információszabadsággal.
Diplomájának megszerzése után a Maharthoz került, ahol jogtanácsosként dolgozott. A Világosság című folyóirat jogi és szociológiai rovatának szerkesztője, a Budapesti Műszaki Egyetem oktatója volt.
1990-ben az Alkotmánybíróság tudományos munkatársa, később főtanácsosa lett Lábady Tamás alkotmánybíró mellett.
1995-2001-ig adatvédelmi biztos.
2003-ban alapító elnöke volt az Eötvös Károly Közpolitikai Intézetnek. 2005 és 2008 között az Egyenlő Bánásmód Hatóság tanácsadó testületének tagja volt.
2008-ban az Országos Rádió és Televízió Testület élére került, tisztségéről 2009. október 29-én mondott le, a rádiófrekvenciák elosztása elleni tiltakozásul.
Az egyetemi autonómia, a kommunikációs szabadságok a múltban és most, a művészi közlés szabadsága és a magánélet védelme
MARCZIBÁNYI TÉRI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT, ÚJKLUB
Orwell: 1984 című korszakos regényének személyes hangvételű színpadi adaptációja.
19.00
(HOSSZA KB. 90 PERC)
JEGYÁR: 3000 Ft / FÉRŐHELY: 50 fő
Alkotó játszók: Sipos László Márk és Berényi Nóra Blanka
Szöveg: Sipos László
Dramaturg/Harmadik szem: Zrinyifalvi Eszter Anna
Zene: Pallagi Ádám és Pecze Ádám
Fény: Wunderlich Nicolette és Németh Joci
Szervező/asszisztens: Varga Miklós
Divattervező: Madácsi Réka
Díszlet: Juhász Kitti és Bánhegyesi Antal
Operatőr/fotós: Katona Tamás
Popvideóklipp/rap: Krusniczky Richárd
Plakát: Mihály Marietta
Külön köszönet Ágoston Gábornak!
Winston W13-2/C eurázsiai keményen dolgozó kisember, közjószág, a Párt tagja, úgy érzi mindenhol megfigyelik, mindenhol lehallgatják. Hallgatják a mobilján, figyelik a laptopja webkameráján keresztül. Akkor is figyelik, mikor egy XX84 című előadás színlapját olvassa. Az oltással együtt beadott mikrochippel irányítják a gondolatait, és a fogkrémben lévő fluoriddal tompítják az agyműködését. De most önkéntesen, a saját kamerája elé áll és egy videónaplóban mindent kitálal.
Az ember egyből máshogy kezd el viselkedni, amint tudomására jut, hogy megfigyelik. A színész is. Ösztönösen azt az énjét mutatja, akit szerinte a megfigyelő látni szeretne. Vajon, hogy él le valaki egy életet, ha úgy érzi, folyamatosan megfigyelik? Hova menekül a valódi én a maszk mögött? Nincsen szabad terület, ahol élhetünk, kivéve az a pár köbcenti az agyunkban…
Vajon tényleg létezik a legendás Ellenzék? Lehetséges az ellenállás, vagy az Ellenzéket is a Párt pénzeli? Honnan tudhatom, hogy a Párt tényleg hazudik, és nem én vagyok az őrült? Minden sokkal könnyebb lenne, ha én is feloldódnék a Nagy Testvérben és elfogadnám az ő igazságát. Vagy ezeket a gondolatokat is elültette bennem valaki? Ki az a bennem? Ki vagyok én? Aki ezt a szöveget írta, vagy aki ezt a szöveget olvassa? Hisz jelen pillanatban, annak a fejében vagyok, aki ezt a szöveget olvassa… akkor ezek az én gondolataim? Aki ezt a szöveget olvasom? Miért olvasom ezt a szöveget? Miért van ebben ennyi kérdés? Miről szól ez az egész?
Le fognak lőni – nem törődöm vele – tarkón fognak lőni – nem törődöm vele – le nagy testvérrel – le nagy testvérrel… Le a Nagy Testvérrel!
– – – És neked mi a kifogásod a megalkuvásra? – – –
MARCZIBÁNYI TÉRI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT,SZÍNPAD
(77 perc, 2021, rendező: Pálfi György, operatőr: Dobos Tamás)
21.00 – filmvetítés
kb. 22.30 – beszélgetés az alkotókkal
JEGYÁR: 2000 Ft / FÉRŐHELY: 340 fő
A front nyugatabbra mozdult, ez már a hátország. Ocsenás egy katonai kórházban lábadozik, amikor épp a falu fölött lőnek szét egy utasszállító repülőgépet. Ocsenás a helyi kocsmában ismerkedik meg Béressel, majd asszonyával is. Margitka magatehetetlenül létezik egy kisgyerek értelmi szintjén, külseje azonban arról árulkodik, hogy a lezuhant repülőgép túlélője lehet. A hármójuk között kialakuló furcsa szerelmi háromszög az elkerülhetetlen tragédia felé tart ebben a közegben.
Pálfi György filmjének világpremierje a régió egyik legrangosabb ’A’ kategóriás filmfesztiválja, a Tallinn Black Nights Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában volt. Az alkotás a legjobb látványtervező díját nyerte el a nemzetközi zsűritől a hivatalos díjátadón, amit Nyitra Anna látványtervező személyesen vett át Tallinnban. A Mindörökké Tar Sándor El valahová című novellájának átdolgozása. Az irodalmi alapanyag disztópikus világba kalauzol el, amelyben a látvány azért is elismerésre méltó, mert közvetlen állami támogatás nélkül készült a film. A Mindörökké a Pusztai Ferenc vezette KMH Film gyártásában, a Körúti Film és a Filmax közreműködésével készült. Pálfi előző filmje, Az Úr hangja az ’A’ kategóriás tokiói filmfesztiválon volt versenyben, előtte a szintén ’A’ kategóriás Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválon három díjat (legjobb rendezés, zsűri különdíja, az Europa Cinemas mozihálózat díja) nyert a Szabadesés című filmjével. Pálfi korábban Cannes-ban szerepelt a Final Cut – Hölgyeim és Uraimmal, előtte a Nem vagyok a barátod Karlovy Varyban volt versenyben. A Taxidermia négy díjat nyert a Magyar Filmszemlén, szerepelt Cannes-ban és többek között Chicagóban lett a legjobb film, a világsikert aratott Hukkle-val pedig többek között Európai Filmdíjban részesült. A Mindörökké Az Úr hangjához, a Szabadeséshez és a Taxidermiához hasonló szürreális, vizuálisan erőteljes alkotás, amely garantáltan meghökkenti a nézőt.