KIK VAGYUNK MI? / WHO ARE WE?

A Freeszfe Egyesület célja, egy olyan autonóm alkotóműhely létrehozása, amely méltó a volt Színház-és Filmművészeti Egyetem  hagyományaihoz. Azért hoztuk létre ezt a közösséget, hogy teret és lehetőségeket biztosítsunk azoknak, akik nem tűrik tovább a párbeszéd hiányát, a művészeti szabadság eltiprását! Egyesületünkben az SZFE volt és jelenlegi tanulói, oktatói, dolgozói munkálkodnak közösen, a szabad alkotás jegyében.

The purpose of the Freeszfe Society is to establish an autonomous creative space worthy of the traditions of the former University of Theatre and Film Arts (SZFE). We founded this community to provide space and opportunities for the ones who cannot bear the lack of dialogue, the squelch of artistic freedom anymore. In our Society, the former and current students, teachers and workers of SZFE endeavour together in the name of free creation.

Az Egyesület fő célja egy szabad alkotóhely megteremtése, ahol színdarabok, filmek, novellák, látványtervek és egyéb művészeti alkotások születhetnek. 
Oktatási tevékenységünket az Emergency Exit program keretein belül végezzük, amelyben külföldi egyetemek elismerik a Freeszfe Egyesületben zajló oktatást, ezáltal diplomát és menekülőutat adnak azoknak a hallgatóknak és oktatóknak, akik az intézmény modellváltása és annak körülményei miatt nem látják biztosítottnak a tanszabadság és az autonóm alkotómunka feltételeit az SZFE-n. Emellett az Egyesület számos új képzést is indított 2021. őszén.

Our main goal is to build a free creative space where theatre performances, films, short stories, visual designs, and other artistic creations can be born. Our educational activities are realised within the framework of the Emergency Exit programme. In EMEX, foreign universities acknowledge the education at Freeszfe Society by giving degrees, and therefore an escape route for the students and teachers who believe that due to the remodelling and its circumstances, the conditions of academic freedom and autonomous creative work are not provided at SZFE. Besides this, the Society also commenced various new programmes in the autumn of 2021.

AZ EMERGENCY EXIT PROGRAMRÓL / ABOUT THE EMERGENCY EXIT PROGRAMME

A Színház- és Filmművészeti Egyetem összesen 170 hallgatójának biztosan nem kell lemondania képzéséről és diplomájáról akkor sem, ha az intézmény átalakításának módja miatt nem kívánja az SZFE-n befejezni tanulmányait. Hét európai egyetem veszi át őket formálisan – elismerik eddig megszerzett kreditjeiket és a mestereikkel folytatott további munkát is.
 
Az Emergency Exit névre keresztelt diplomamentő program keretein belül eddig hét európai egyetemmel – köztük a salzburgi zeneművészeti egyetem (Universitat Mozarteum), a ludwigsburgi előadóművészeti egyetem (Akademie für Darstellende Kunst Baden-Württemberg), a varsói színművészeti egyetem és annak kihelyezett bialystok-i bábtanszaka (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza), valamint a svájci színiakadémia (Accademia Teatro Dimitri) – sikerült megállapodnunk, tizenhét SZFE-s osztály átvételéről.
 
A különböző egyetemeken más-más konstrukciók valósulnak meg, a program célja azonban egységes: menekülőutat teremteni azoknak a hallgatóknak, akik az intézmény modellváltása és annak körülményei miatt nem látják biztosítottnak a tanszabadság és az autonóm alkotómunka feltételeit az SZFE-n. Többnyire speciális jogviszonyt ajánlanak a hallgatóknak az egyetemek: az akkreditált képzést nem folytató Freeszfe Egyesületet, mint oktatási jellegű tevékenységet végző partnerintézményt tartják számon, az itt teljesített kurzusokat és vizsgákat kreditek formájában elismerik. A vizsgafilmeket, vizsgaelőadásokat, szakdolgozatokat – tehát a képzések eredményeit – többnyire a partneregyetemek képviselőivel közösen értékeli majd a Freeszfe Egyesület oktatói gárdája.
 
Közel hatvan hallgatónk számára nyújt szállást a Közép-európai Egyetem (CEU) kollégiuma.
 

170 pupils of the University of Theatre and Film Arts don’t have to give up on their education and degree even if they don’t want to finish their studies at SZFE owing to the method of transforming the university. Seven European universities take them on formally – they acknowledge the credits they’ve already earned and the following work held by their masters.

Within the framework of the degree-saving programme called Emergency Exit, we managed to settle an agreement with seven European universities – including Universitat Mozarteum (Salzburg), Akademie für Darstellende Kunst Baden-Württemberg (Ludwigsburg), Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza (Warsaw and Bialystok) and Accademia Teatro Dimitri (Switzerland) – about accepting seventeen classes from SZFE.

Various universities offer various constructions, but the programme’s purpose is unified: to provide an escape route for the students who believe that the conditions of academic freedom and autonomous creative work are not provided at SZFE due to the remodelling of the institution and its circumstances. Most universities offer a distinctive legal agreement to the students: they consider Freeszfe Society – which does not offer accredited education – an educational partner institute, and they acknowledge the courses and exams in the form of credits. Exam films, exam performances, and theses – ergo resultates of the training – will be evaluated by the educational team of Freeszfe Society supplemented by the representatives of the partnering universities.

The Central European University’s (CEU) dorm accommodates almost sixty students.

What is Freeszfe exactly? 

The government of Hungary has been working on the restructuring of the framework of public higher education for years now, a thing they call remodeling or model-shift. This means that the majority of the universities which have been public universities are now functioning under the aegis of foundations that are governed by boards of trustees where the word trustee really is fitting since we see that the govt. assigned these positions to either high ranking cabinet members or tried and trusted businessmen with strong ties to the Fidesz party and especially to its leader Viktor Orbán. This ‘system-change’ seems to happen swimmingly with the exception of the University of Film and Theater Arts (SZFE), where a large alliance of students, subsequently supported by teachers, organized the occupation of the university in order to block the new management from taking its position, at least physically. During the occupation, they held public assemblies and formed working groups while the so-called guardians (many of the acclaimed artists of the community) stood outside of the building, blocking its entrances from the invasion of the unwanted new regime. Further, the group put effort in establishing a long-term solution against the government-grab: they set out an association called ‘Freeszfe Society’ which will carry on the pedagogical program of the pre-transformation era and offer students, who decide to exit the late SZFE, to transfer their diplomas issued by partner institutions abroad. The Freeszfe Society is supported by artists and intellectuals like Béla Tarr, Ildikó Enyedi, Marcell Rév, Mátyás Erdély and Iván Fischer. Besides, other internationally acclaimed figures of arthouse cinema have also expressed their solidarity, such as Cate Blanchett, Tilda Swinton and Apichatpong Weerasethakul.