A Freeszfe Egyesület Szabad szellem című projektjének keretében megrendezett kerekasztalbeszélgetésen közel 130 érdeklődő vett részt a CEU-ban.
A program négy, 14–18 éves fiatalok által készített rövidfilm vetítésével kezdődött. A filmek a Szabad szellem elnevezésű alkotóműhelyben születtek, ahol a résztvevők közösen gondolkodtak és alkottak a mentális jóllét témájában. tovább él: a műhelyvezetők és a résztvevő fiatalok együtt dolgoznak azon, hogy minél több helyre eljuthassanak kisfilmjeik és ezzel üzeneteik.
A vetítést szakmai beszélgetés követte, melynek résztvevői:
● Baranyai Blanka, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány gyermekvédelmi programvezetője,
● Pap Erika, a MURMO pszichoterápiás központ vezetője,
● Törley Kata, pedagógus, a Tanítanék Mozgalom alapítója,
● Szlankó Viola, az UNICEF gyermekvédelmi igazgatója,
● Veszprémi Judit, a Freeszfe Egyesület ügyvezetője moderátorként
Sszemélyes és szakmai szempontból is körbejárták a fiatalok mentális egészségének kérdéseit. A beszélgetésen a szakmai szempontok mellett nagy hangsúlyt kaptak a hétköznapi példák: mit tehet egy szülő, ha gyermeke önbántó gondolatokkal küzd? Hogyan ne érezze magát egyedül az a a szülő, akinek gyermeke mentális problémákkal küzd, miközben a társadalmi megítélés, a tabusítás még mindig elképesztően erősen van jelen a társadalomban? Hogyan tudja saját mentális egészségét megőrizve segíteni gyermekét a szülő, milyen professzionális és hétköznapi segítségre számíthat? Hogyan segíthet a pedagógus, az intézmény?
A Szabad szellem programsorozat, amelynek szakmai vezetői Potonyecz Fanni, Korsós Noémi és Gazdag Lili voltak, valamint a vetítés és kerekasztal beszélgetés a Közös Értékeink Program keretében, az Európai Unió Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek (CERV) programjának támogatásával valósult meg.
„Együtt alkottunk, miközben egy egésszé alakultak a gondolataink.” – Fiatalok mentális egészségéről készített filmjeit mutattuk be a FreeSzemlén – telt ház a CEU-ban.
Budapest, 2025. június 15. – A Freeszfe Egyesület Szabad szellem című projektjének keretében megrendezett „Fiatalok mentális helyzete” című kerekasztalbeszélgetésen közel 130 érdeklődő – szülők, pedagógusok, fiatalok – vett részt a CEU-ban.
A program négy, 14–18 éves fiatalok által készített rövidfilm vetítésével kezdődött. A filmek a Szabad szellem elnevezésű alkotóműhelyben születtek, ahol a résztvevők 4+1 alkalom során közösen gondolkodtak és alkottak a mentális jóllét témájában. Az alkalmak során feldolgozott témákból kisfilmeket forgattak, amelyek az ő megfogalmazásukban és nézőpontjukból készültek el. A filmeket először a Freeszemlén vetítettük le, ahol közel 130 néző látta őket.
A foglalkozások közben nem voltak tabuk; a fiatalok őszintén beszélhettek olyan súlyos, számukra is fontos témákról, mint a magány, az alkoholizmus, az önbántás, vagy az önkeresés.
Miről szólt a négy kisfilm?
A műhely vezetői- Potonyecz Fanni, Korsós Noémi és Gazdag Lili- fontosnak tartották, hogy a fiatalok valóban megnyílhassanak a program során: „Nem kellett „jó választ” adni semmire, csak őszintének lenni – ez nekem sokat jelentett.”- írta az egyik résztvevő.
A kisfilmek Freeszemlés premierje után a fiatalok különféle meghívásokat kaptak iskolákból, hogy elvigyék alkotásaikat, és azok segítségével beszélgetéseket indítsanak el kortársaikkal. Ezek az alkalmak lehetőséget nyújtanának arra, hogy maguk a fiatalok beszélgessenek kortársaikkal olyan témákról, amelyekről ritkán esik szó, mégis sokakat érintenek. Ezzel tovább vihetik a műhely egyik legfontosabb szeletét: azt a megélést, hogy ezekkel a belső küzdelmekkel nem vagyunk egyedül!
A Szabad szellem program egyik kiemelt célja az volt, hogy a fiatalok saját gondolataikat saját hangjukon oszthassák meg egymással és a környezetükkel. Ez a kezdeményezés reméljük most egy új szinten is tovább él: a műhelyvezetők és a résztvevő fiatalok együtt dolgoznak azon, hogy minél több helyre eljuthassanak kisfilmjeik és ezzel üzeneteik.
A vetítést szakmai beszélgetés követte a FreeSzemlén, melyen
személyes és szakmai szempontból is körbejárták a fiatalok mentális egészségének kérdéseit. A beszélgetésen a szakmai szempontok mellett nagy hangsúlyt kaptak a hétköznapi példák: mit tehet egy szülő, ha gyermeke önbántó gondolatokkal küzd? Hogyan ne érezze magát egyedül az a a szülő, akinek gyermeke mentális problémákkal küzd, miközben a társadalmi megítélés, a tabusítás még mindig elképesztően erősen van jelen a társadalomban? Hogyan tudja saját mentális egészségét megőrizve segíteni gyermekét a szülő, milyen professzionális és hétköznapi segítségre számíthat? Hogyan segíthet a pedagógus, az intézmény?
A rendezvény kiemelt célja az volt, hogy platformot teremtsen a fiatalok hangjának, és elősegítsen egy olyan társadalmi párbeszédet, amely túlmutat az alkalmi figyelmen. A Freeszfe számára mindig is fontos volt a mentális egészség, 2025-től azonban kiemelt célja egy támogató, biztonságos közeg létrehozása a diákok számára. Ezért a 2025-26-os tanévtől FreeMental néven mentális programot indít, amely egyik eredménye, hogy a Freeszfe-n belül könnyen szakmai segítséget kaphat bármely diák, tanár, kolléga.
A fiatalokkal való közös munka is folytatódik: 2025 őszén 4 ifjúsági programot indít a Freeszfe: ifjúsági drámaműhely, ifjúsági íróprogram, ifjúsági színházi program és ifjúsági filmműhely várja azokat a fiatalokat, akik szeretnének közösen gondolkodni, alkotni, megtanulni a művészet segítségével kifejezni önmaguk. A programokra augusztus 10-ig lehet jelentkezni a Freeszfe honlapján.
A Szabad szellem programsorozat, amelynek szakmai vezetői Potonyecz Fanni, Korsós Noémi és Gazdag Lili voltak, valamint a vetítés és kerekasztal beszélgetés a Közös Értékeink Program keretében, az Európai Unió Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek (CERV) programjának támogatásával valósult meg.
Szabad szellem alkotóműhely szakmai vezetői, facilitátorai:
A Szabad szellem műhely módszertanát és szakmai programját Potonyecz Fanni, Korsós Noémi és Gazdag Lili dolgozta ki.
Potonyecz Fanni:
2023-ban végzett színészként a Kaposvári Egyetemen, ugyanebben az évben filmrendező diplomát szerzett az ELTE-n. Kulturális antropológiai tanulmányait 2018-ban fejezte be a Miskolci Egyetemen. Filmes és színházi alkotóként különböző független produkciókban dolgozik, rendezőként és műhelyvezetőként egyaránt. Első jelentősebb filmrendezői munkája, a Következő megálló című kisjátékfilm 2025 márciusában készült el, az NFI támogatásával, az EA Stúdió gyártásában. Az utóbbi időben egyre nagyobb érdeklődéssel fordul a részvételi művészetek felé, legyen szó fiatalokkal vagy felnőttekkel való közös alkotófolyamatokról. Jelenleg a Freeszfe Egyesület projektmenedzsere, az Antro Kulturális Egyesület elnöke, valamint alkotóként aktívan részt vesz független filmes és színházi projektekben.
Korsós Noémi
Színháztudomány mesterszakon végzett a Károli Gáspár Református Egyetemen, majd elvégezte a Freeszfe Egyesület közösségi színházi képzését. Alkotóként fórumszínházi és egyéb részvételi színházi formákkal dolgozik, különösen fontosnak tartva a társadalmi kérdések érzékenyítését művészi eszközökkel. Tagja a Közszín kollektívának, amely közösségi színházi projekteken keresztül foglalkozik fiatalokat érintő témákkal. Részt vett a Ferencvárosban megvalósult public art projektben, amely hajléktalan emberekkel közösen hozott létre művészeti alkotásokat. Alkotója a Véleményed szerint! című vitaszínházi előadás-sorozatnak is, amely interaktív formában nyit párbeszédet társadalmilag érzékeny kérdésekről.
Gazdag Lili
Gazdag Lili jelenleg pszichológia mesterszakos hallgató, felnőtt klinikai szakirányon. Emellett a Freeszfe Egyesületnél dolgozik, valamint önkéntes ügyelőként tevékenykedik a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványnál.
Gyermekkora óta színházi közegben mozog, családi indíttatásból, első diplomáját színháztudomány szakon szerezte. Kiemelten fontosnak tartja, hogy a művészetek, a mentális egészség és az önismeret fejlesztése közötti kapcsolat minél több területen megjelenjen és hangsúlyt kapjon. Hisz abban, hogy ezek összekapcsolása mélyebb megértést és gyógyulást tesz lehetővé – egyéni és közösségi szinten is.
Háttérinformáció a kerekasztal-beszélgetés résztvevőiről:
Baranyai Blanka (KékVonal, gyermekvédelmi programvezető)
Baranyai Blanka szociális munkás, gyermekvédelmi szakember, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány gyermekvédelmi programvezetője. 2006-ban végzett az ELTE szociális munka szakán, majd Londonban szerzett tapasztalatot felnőtt pszichiátriai ellátásban, különös figyelmet fordítva a családokkal való együttműködésre. Hazatérése után a civil szférában helyezkedett el, és több mint egy évtizede dolgozik a Kék Vonalnál.
Pap Erika (MURMO, pszichoterapeuta, intézetvezető)
Pap Erika klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus, szimbólumterapeuta, MBT-A terapeuta, a Murmo Szakpszichológiai és Művészetterápiás Központ alapítója és szakmai vezetője. Pályafutását az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet (OPNI) gyermekosztályán kezdte, majd a Heim Pál Gyermekkórházban folytatta munkáját, ahol súlyos mentális problémákkal küzdő gyermekekkel és fiatalokkal foglalkozott.
Szlankó Viola (UNICEF, gyermekvédelmi csoportvezető)
Szlankó Viola pszichológus és gyermekjogi szakértő, jelenleg az UNICEF Magyarország gyermekvédelmi igazgatója. Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végzett pszichológia szakon, és több mint egy évtizede dolgozik a gyermekvédelem területén, aktívan részt vesz a gyermekek mentális egészségének védelmét célzó programokban is. Az UNICEF Magyarország Lélekemelő Programja keretében szülőknek és pedagógusoknak szóló ingyenes e-learning anyagokat dolgoztak ki, amelyek segítenek felismerni és megelőzni a gyermekek mentális problémáit, valamint támogatják a felnőttek lelki egészségének megőrzését is.
Törley Katalin (Tanítanék, pedagógus)
Törley Katalin 1999-ben kezdett tanítani a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnáziumban, ahol 23 éven keresztül francia nyelvet, irodalmat és civilizációt oktatott. Tanári pályafutása során osztályfőnökként is tevékenykedett, és aktív szerepet vállalt az oktatási rendszer megújítását célzó Tanítanék Mozgalomban, amelynek egyik alapítója. 2022 őszén elbocsátották az iskolából, miután részt vett a pedagógusok polgári engedetlenségi akcióiban.
A filmeket készítették: Berényi Rebeka, Bíró Lídia, Engel-Iván Lili, Fekete Anna Eszter, Horváth Blanka, Holló Liza, Hrtyán Kitti Mária, Járdány Bori, Kardar Carlos, Király Nikolett Boglárka, Kovács Zselyke, Máthé Hanna Veronika, Marton Ági, Márkus Janka Liza, Nyári Tiana, Rőczei Tünde, Szalai Sára, Tóth Csege László, Tölgyessy Anna