A Freeszfe színészképzése a 2021 előtti Színház- és Filmművészeti Egyetem színészpedagógiai hagyományain alapszik, azokat viszi tovább, miközben alakítja, változtatja, reformálja és megújítja.
A hagyományok egyike a fanatizmus: az a kizárólagosság, mellyel a színészetet tanuló egyre tudatosabban éli meg élete egyre több privát pillanatában is mindazt, amit választott mestersége kíván tőle. És e fanatizmus létezésének gyakorlati oka van: a sűrű, estéket is érintő órarend, az állandó jelenlét.
A mi színészképzésünk alapja is az állandó jelenlét. Egy színészosztály nemcsak önmagukért kiválasztott emberek véletlenszerű csoportja, egy színészosztály a színház makettje, melyben a társulatot, a szükséges összefeszülések ellenére a kíváncsiság, a tisztelet, és a másikhoz való kapcsolódás igénye jellemez. Mindez pedig akkor jön létre, ha a társulat tagjai sokat vannak együtt, és az együtt töltött időben végzetteknek tétje van.
A mi órarendünk ennek megfelelően ugyancsak kellőképpen sűrű és az estéket is érinti. Az órák reggel 9-kor kezdődnek – ám ekkor már átöltözve a mozgásteremben – és este 6-7-ig tartanak. Az utána következő 4-5 órát pedig a nélkülözhetetlen önálló munka, a próbák töltik ki. A hétvégék is ritkán szabadok – de egy részük természetesen mindig! Hosszabb, komplexebb önálló próbák vagy tanári figyelem mellett zajló próbák, egy-egy megbeszélés vagy pótóra mind hétvégén lehetséges.
A képzés időtartama három plusz egy év. Három év tanulás és egy év külső, színházi gyakorlat. A három sűrű, nagyon koncentrált tanulási év alatt minden az iskola falain belül marad, az utolsó időkben kezd csak a nyilvánosság előtt megmutatkozni az osztály. A negyedik év külső munkái, gyakorlatai mellett továbbra is készülnek nyilvános vizsgaelőadások az iskola keretein belül. A cél, hogy bent vagy kint, de folyamatosan dolgozzanak a diákok, a közönség és a szakma pedig lássa a munkájukat.
Azt a hagyományt is termékenynek érezzük, hogy egy tanárpáros kíséri végig a színészosztály útját, egy tanárpáros vezeti be a diákokat a színészet alapjaiba. Az osztály természetesen nagyon sok más tanárral is találkozik (legalább negyvennel a négy év alatt), de mindig ott van egy osztályfőnökpáros, aki az ősszel induló osztályban Ascher Tamás és Forgács Péter lesz. Ők tanítják a lényeget érintő szakmai tárgyat, magát a színészmesterséget.
Az osztály zenés színészmesterség tanára Novák Eszter lesz, művészi beszédet pedig Gálffi László fog tanítani.
Ahogy a színészet alapja a személyesség, úgy ezt a három meghatározó mesterségtárgyat is az a sokrétegű kép határozza meg, ahogy a tanár személyiségén átszüremlik a tanítani való. És az a személyes figyelem, amit a tanár a diákjaira fordít, a gyakran személyre szabott feladatok, az egy-az-egyben megvalósuló személyes tanítás. A mesterségórákon már az első alkalmak után a legkülönfélébb prózai, drámai, verses és zenés anyagokon folyik a gyakorlati munka, melyet elemző beszélgetések, közös próbák és mindenféle kitérők kísérnek és formálnak.
A három éven át tartó, napi 120 perces, hol hosszabb-tematikus, hol rövidebb-intenzív kurzusként működő mozgásképzést Gál Eszter fogja össze – intenzív tanári jelenléte mellett –, és rajta kívül még 8-10 másik művész-pedagógus jelenik meg a legkülönfélébb területekről: testtudat, kortárs-tánc, néptánc, harcművészet, kaszkadőr alapismeretek, karakter és térformálás, akrobatika, koreográfia, kreatív alkotó folyamatok.
Az elméleti stúdiumokat Jákfalvi Magdolna vezeti, s ugyancsak három éven át, heti 3×90 percben, 8-10 további szakember segítségével jut el az osztály a színháztörténeti kánonok megismerésétől a színházi formák tanulmányozásán át az írásig, a film- és zenekészítésig, a dokumentálásig, vagy másféle alkotói nyelvek megpróbálásáig.
Berecz Bea ének- és Hernádi Krisztina beszédtanár egyedi technikája azt tanítja meg, hogyan lehet ének és beszéd kiegyensúlyozott együttműködésével eljutni a görcsmentes, örömteli, szabad megszólalásig. Ezen felül minden diáknak heti két egyéni ének korrepetíciója és egy egyéni logopédia-beszédtechnika órája lesz.
Felsőbb években jelenik meg a film az oktatásban – elméleti és gyakorlati oldalról is. Filmtörténet, filmelemzés, filmszínész kurzus és kameragyakorlat vezeti be a diákokat a mozgókép világába, melyek során jelentős filmszínészekkel és fontos filmes alkotókkal találkozik és dolgozik együtt a színészosztály.
Ugyancsak része a képzésnek egy casting kurzus, mely konkrét, a meghallgatási helyzetben alkalmazható készségeket és technikákat tanít.
A harmadik évben a már megkezdett tárgyak nagy részét továbbra is tanulják a diákok, de a mesterségórák helyét átveszik az egyre inkább színházszerű próbák. Az osztály egyben, vagy 2-3 csoportra bontva 4-6 vizsgaelőadáson dolgozik az évben, a szakma fontos, nagy tapasztalatú vagy éppen merészen újító, fiatal rendezőivel.
Nincs a világon olyan színészképzés, ami akárcsak egy alkalmi szerződést is ígérne. Mi sem ígérhetünk sikeres pályát és jó szerepeket. Azt viszont igen, hogy a Freeszfe színészhallgatói olyan tudást és készségeket szereznek a négy év alatt, mely minőségében a legmagasabb szintű. Olyan színészeket nevelünk, akik bármiféle színházi formában, bármilyen műfajban megállják a helyüket, s olyan szakmai felvértezettséggel és igényességgel, mellyel nagyra nő az esély, hogy egyre többen észreveszik.
Mi nem vagyunk egyetem, egyesület vagyunk. Nem adhatunk diplomát, felnőttképzési oklevelet adunk. Ugyanakkor arra is gondolunk, hogy a színészt elsősorban nem a végzettségét igazoló dokumentum teszi színésszé, hanem az igazi, erősen megélt munka. A színészi hivatás Magyarországon szűk, jól körülhatárolható területen gyakorolható: a Freeszfe ezért megnyitja a színészosztály előtt a szakmába vezető csatornákat, összeismerteti a tanulókat a hazai színházi világgal, s annak szereplőivel.
A színészosztálynak tizenegy szakmai mentora lesz:
A mentorok már a felvételitől kezdve szorosan követik az osztály életét, nézik a vizsgákat, esetenként részt vesznek az osztályról szóló beszélgetésekben. A mentorok eljönnek a színészosztályhoz, hogy megismertessék a diákokkal a színházat, amit vezetnek, s azt is ahogyan és amiért úgy vezetik. Az osztály is ellátogat a mentorok színházaiba, tapasztalatokat, ismeretségeket szerez, belelát egy-egy próbafolyamatba. A mentorok a három év után pedig szakmai gyakorlatra, egy-egy szereplehetőségre hívhatják a diákokat.
A Freeszfe gyakran vesz részt olyan, nyilvános szerepléssel járó helyzetekben, ahol van igény a teatralitásra és van igény a színészetre – s ezzel újabb színészi megmutatkozási lehetőséget teremt. Ezen kívül a Freeszfe élő, gyakorlati kapcsolatban áll a független színházi szféra alkotóival és társulataival, ez pedig újabb irány a pályakezdő színésznek.
A szakmai képzésen túl a színészre váró valóságra is felkészít a Freeszfe színészképzése. Számviteli és jogi ismeretek, önmenedzselés, tudnivalók szerződéskötéskor, riportalanyi helyzetben, vagy fotózáson, a közösségi média használata professzionális célokra, valamint a szakmai etika kérdései mind részét képezik az oktatásnak. Ezen felül a színészosztály – mint mindenki más, aki nálunk tanul – részt vesz a FreeMental programban, mely olyan támogató közösség létrehozásán dolgozik, ahol a tanulás, az alkotás és az önkifejezés mentálisan kiegyensúlyozott környezetben valósulhat meg. A program csoportos foglalkozást és kis létszámú vagy egyéni konzultációs lehetőséget is kínál.
A Freeszfe vallja, hogy a XXI. századi oktatás nem érvényes a külföldi kitekintés lehetősége nélkül. A Freeszfe legfontosabb partneregyetemeivel (Mozarteum, Salzburg, Ausztria; Akademie für darstellende Kunst, Ludwigsburg, Németország; Accademia Dimitri, Versico, Svájc; Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Varsó, Lengyelország) azon dolgozik, hogy az intézmények színészhallgatói tanár- és diákcseréken, közös workshopokon vehessenek részt, közös projekteken dolgozhassanak.
A képzés indulása: 2025. szeptember
A képzés vége: 2029. június
Szemeszterek száma: 8 (az utolsó 2 szemeszter gyakorlat)
Óraszám: több mint 7000 tanóra
Heti óraszám: az első évben heti 65 óra
A képzés díja: szemeszterenként brutto 500.000 Ft, mely részletekben is fizethető.
Oktatási napok: hétfőtől péntekig, egész nap
Hallgatók száma: maximum 16 fő
A jelentkezéshez szükséges: a jelentkezési lap kitöltése, amihez kérünk mellékelni egy önéletrajzot és egy max. 1 perc hosszú bemutatkozó videót, mely csupa olyan dologról szól, amit a jelentkező fontosnak gondol elmondani, vagy máshogyan megmutatni magáról
Azok jelentkezését várjuk, akik színészek akarnak lenni. Akik nemcsak megértik és elfogadják, hanem magától értetődőnek érzik, hogy a színészethez vezető út egész embert kíván. A színinövendék az idejét, figyelmét, testét-lelkét-mindenét önként teszi bele a tanulásba, s van, hogy azt érzi, még így is kevés. Olyanokat várunk, akiket ez az odaadás inspirál.
Azok ne jelentkezzenek, akik úgy érzik, hogy most nem tudnának legalább három évre elköteleződni. A képzés mellett láthatóan nem marad idő más elfoglaltságra, ezért aki ezt a kizárólagosságot nem tudja vállalni, inkább ne jelentkezzen.
A felvételi alapkövetelménye a repertoár, melyben legyen legalább: 10 vers, 5 monológ, 3 dal, 1 színpadi etűd
A versek – mint a többi felvételi anyag is – azt a célt szolgálják, hogy minél többféle arcodat, hangodat és színedet tudd megmutatni. Nem azt, hogy mennyi arcot, hangot és színt tudsz kreálni (bár az is érdekes!), hanem azt, hogy neked, a valójában civil felvételizőnek, a te személyiségednek mennyi arca, hangja és színe van. Értelemszerű ezért olyan anyagokat választani, melyekhez erős személyes kötődést érzel. Tehát nem az a szempont, hogy „jól” add elő azt a verset, hanem az, hogy a versen keresztül ki tudd fejezni, meg tudd mutatni személyiséged különböző árnyalatait.
A monológokkal kapcsolatban fontos, hogy ismerd azt a színdarabot, amiből a monológot választottad. Legyen elképzelésed a beszélő színpadi alak jelleméről, és arról a szűkebb teátrális helyzetről is, amelyben az alak megszólal. Alapvető tudni azt is, hogy a monologizáló figura egyedül beszél, vagy valaki máshoz, másokhoz. A monológok kiválasztásánál is fontos a személyes érintettség, jó ha van valami gondolatod arról, hogyan kapcsolódik a te személyiséged a választott színpadi alakéhoz. Az 5 monológ közül 1-2 lehet másféle színpadi szöveg vagy próza. Külföldi szerzők esetében – a verseknél is – fontos tudni a fordító nevét.
A 3 dal közül az egyik mindenképp népdal legyen. A daloknál sem az előadás professzionalitását vizsgálja a felvételi, hanem azt, hogy milyenek a vokális adottságaid, képességeid, s azok mennyire fejleszthetőek. Itt is hasznos, ha a választott dalok különböző stílusúak, hangulatúak. Ha szeretnéd, az egyik dalhoz használhatsz magaddal hozott, előre felvett kíséretet – bár legjobban a kíséret nélküli, a cappella éneklés működik a felvételin. Saját, élő hangszeres kíséretet azonban mindig örömmel fogadunk.
A színpadi etűd lehet szöveges, néma, zenés, mozdulatokkal, mozgással operáló vagy épp mozdulatlan. Lehet benne tárgy, kellék, hangszer, báb vagy jelmez, de ezek nélkül is érvényes lehet ez a színpadi esemény, melynek formája és tartalma is a te fantáziádra van bízva. Ennyi a megkötés: az etűd a saját ötleteden alapuljon és önálló munkával hozd létre. És maximum 2 perc hosszú legyen.
A felvételi három fordulóból áll.
A harmadik fordulóba bejutottak a vizsga előtt egy 5 napos intenzív tréningen („együttélés”) vesznek részt.
A felvételi augusztus 20. után kezdődik.
FORGÁCS PÉTER
Tizenkét magyarországi és négy határon túli színházban rendezett kb. hetven előadást. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen társ-osztályfőnöke volt négy színészosztálynak és egy rendezőosztálynak. A Freeszfe alapító tagja, jelenleg elnöke.
ASCHER TAMÁS
Rendezői munkássága két színházhoz kötődik: a kaposvárihoz és a Katona József Színházhoz. Utóbbiban rendezte Csehov-előadásait, melyek sok fesztivál-díjat és meghívást eredményeztek szerte a világon.
Két ciklusban rektora volt az SZFE-nek, ahol rendező- és színészosztálya is volt. A Freeszfe alapító tagja, azóta ott tanít.
ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK A FREESZFE KÉPZÉSEIRŐL: